هنرستان فنی وحرفه ای دخترانه سمیه

(رونق و تولید )

مروری بر کامپیوترهای دهه ۴٠ و۶٠

سه شنبه, ۳ دی ۱۳۹۸، ۱۱:۰۵ ب.ظ

چه تصوری از نسل های اولیه کامپیوتر دارید؟ در مورد کامپیوترهای پنتیوم ۱ یا ۲ صحبت نمی کنیم؛ بحث بر سر کامپیوترهای ۵۰ تا ۷۰ سال پیش است! بله؛ زمانی که بخش هایی از دنیای ما تازه در حال درک نیاز به محاسبات پیچیده و سرعت انجامشان بود. زمانی که کامپیوترها اصلا به کوچکی چیزی که در حال حاضر داریم نبودند.

واقعیت این است که کامپیوترهای میانه قرن بیستم هیچ شباهتی خاصی به کامپیوترهایی که عموما امروز می شناسیم و استفاده می کنیم نداشتند. اغلب نمونه های دهه های ۴۰ و ۵۰ میلادی بیشتر بر پایه لامپ های خلاء ساخته شده و کار می کردند. ترانزیستورها بعدها متولد شدند، اما تا دهه ۶۰ میلادی اثری از آنها در کامپیوترها پیدا نشد.

در ادامه این مطلب ۱۹ نمونه از این کامپیوترهای نسل اول انتخاب شده اند که می توانید با آنها و روند رشد تکنولوژی در هر یک آشنا شده و با دنیای کامپیوترهای امروزی مقایسه شان کنید. بدین ترتیب شاید بتوانیم تا حدودی سرعت پیشرفت تکنولوژی در این حوزه را درک کنیم.

  • زهرا کنعانی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی